Posts by Hans-Peter

Hallo

Wie gesagt habe auch ich kein ‚aufschaukeln‘ festgestellt. Bei mir tritt die Verzerrung in der Kombination Beep, Textansage und Lautstärke ab ca 60% auf. Für mich aber nicht weiter schlimm, da ich in erster Linie Elektrosegler fliege. Da reichen 50% Gesamtlautstärke.

Gruss

Hans-Peter

Hallo

Nachdem ich trotz Suche nichts gefunden habe, wende ich mich mit meiner Frage an das Forum:

Ist es möglich oder zumindest angedacht, dass man auch die Software der Sensoren (GPS, Vario, iGyro, usw) über den Sender aktualisieren kann?

Das wäre sehr hilfreich wenn die Sensoren schlecht zugänglich verbaut sind.

Danke und Gruss

Hans-Peter

Hallo

Ich habe jetzt ausgiebig getestet und wohl auch die Ursache bei meinem Problem gefunden.

1. Die Verzerrung tritt nur auf wenn gleichzeitig der Vario-Piep ausgegeben wird. Wenn dann parallel die Höhe angesagt wird, ist diese Ausgabe verzerrt
    2. Nur Höhenansage oder nur Piep ergibt keine Verzerrung
    3. Die Verzerrung besteht definitiv schon bei der ersten Höhenansage, sofern in dem Moment auch der Vario-Piep aktiv ist und unabhängig vom Ausgang (Kopfhörer oder Lautsprecher)

Wie schon gesagt, konnte ich bei mir die Ursache finden. Es lag schlicht an der Vario-Lautstärke in den Systemeinstellungen. Ab ca. 60% tritt das Problem auf, darunter ist alles ok. Ich habe nun die Lautstärke auf 50% gestellt und die Ausgabe ist tiptop.

Schönen Sonntag noch.

Hallo

Ich habe heute das Problem mit der verzerrten Sprachausgabe ebenfalls festgestellt. Und zwar sowohl via Lautsprecher als auch via Köpfhörer. Es tritt nur im Zusammenhang mit dem Vario auf.

Hardware:

- PBX Core, Software 2.50

- PBR-7S

- PBS-Vario

Hilft es wenn ich eine andere Stimme wähle? Oder sind die neuen Sprachdateien bereits verfügbar?

Gruss und schönen Sonntag

Hans-Peter

Hallo SG Thomas

Ich habe letzten Herbst den Wechsel von einer PTX auf den Core MLink gemacht und habe es ebenfalls nie bereut. Ich fliege weiterhin meine MPX Empfänger in den Modellen. Das war ein wichtiger Punkt bei der Entscheidung für den Core. Nur neu binden anstelle alles neu einbauen zu müssen.

Irgendwo in diesem Forum habe ich sogar einen "Umfechnungsfaktor" gefunden mir dem sich die Einstellungen von der PTX als Grundeinstellung manuell übernehmen lassen. Beispiel: Wenn die PTX im Servomonitor für ein Servo einen maximalen Ausschlag von 60% zeigt, so kann man das für den Core mit dem Faktor x umrechnen. Den berechneten Wert muss dann der Servo-Monitor des Core als Maximum anzeigen. Ich habe das bei meinen Modellen so gemacht und es hat immer ziemlich gut gepasst. Natürlich muss man trotzdem vor dem Erstflug alles überprüfen, nach dem Motto Vertrauen ist gut, Kontrolle ist besser ;-)

Die neuen Modelle rüste ich aber mittlerweile mit PBX Komponenten aus. Alles in allem einfach ein super System.

Gruss

Hans-Peter

Hello Kjell

I looked into your model file and I found some issues:

1. I do not use a trim switch for the flaps

2. in the function Flaps, there is a rate of 70% for the Standard flight mode. This should be zero (no flaps while normale flying)

--> Set this rate to 0% for Standard Mode

3. There is a function called "speed/termikk" which also interferes with the flaps

--> Delete speed/termikk function

When I set the the rate of the standard flight mode for the flaps-function to 0 and delete the function "speed/termikk" (last function in the list), it looks quite good to me.

Hello Kjell

I looked into my Core again and I definitively have no side effects between the flight modes. I try to show again how I did it:

First the flight modes:

This means, that as long as SW-D in NOT in Normal position, I can do whatever I want with SW-B. No impact.

Here my functions. I will use W-Klappen (Flaps) for the example. The servo travel for the function is defined on the servos page of the function.

All Switches are in Normal position. Flightmode Normal. No Flaps

SW-D in middle position (Klappen halb). The Rate is set to 50%. When I look into the servo monitor, the servo travels as defined and SW-B (for speed/thermik) has absolutely no impact)

SW-D in up position (Klappen voll). The Rate is set to 100%. When I look into the servo monitor, the servo travels as defined and SW-B (for speed/thermik) has absolutely no impact)

SW-D is now in Normal position and SW-B in Speed position. Rate = 10%. As soon as I switch SW-D it goes to "Klappen halb" or "Klappen voll"!

Hope this helps

No, you don't need a separate function.

Open the Flab-function (W-Klappen in my example). Set the Flightmode to Speed.

Now set the rate as needed (example 20%).

Do the same for your Ailerons (Q-Kappen).

Btw: Did you change something in your flight mode setting? Like having Landing or Crow on the left of Thermic/Speed? If yes, make sure that the landing switch is in normal position.

Hello Kjell

I try to explain my solution with a few pictures. There are other possibilities to archive the same goal, but that's how I did it.

To be clear: This is not my own idea. I took it from several different videos about the core.

First a few basics of the solution:

• Servo-Curves are examples. The values may differ for your setup. I have set the values to 50%/100%
    • In the functions i have set the maximum servo travel to a value that fits the servo-curves (see pic 3). Please be careful. For the ailerons, this add up to your normal steering. Set maximum travel for your servos
    • For prioritization, I want to override my thermal/speed settings when I use the crow settings for landing (defined in the flight modes)
    • Instead of your phases landing (flaps only) and crow, I use half and full crow. But it is the same basic idea

Pic 1: Flight-Modes

SW-D controls the crow position. SW-B the thermal/speed setting. Normal is far right and not visible here. When I set the crow, it has the highest priority

Pic 2: Functions

I have a function for the ailerons (Quer) and two more functions for the crow settings of ailerons (Q-Klappen) and flaps (W-Klappen). Important: If you click on the servo numbers of a function, you can set the servo travel range for this function (see Pic 3). I you click on the star symbol of a function, you can set the basic values (see Pic 4)

Pic 3: Servo travel for a function. Example Q-Klappen (crow settings for the ailerons)

Pic 4, Pic 5, Pic 6: Crow settings of the flaps

Important: Set the "flight mode" to SINGLE. This enables different rate settings as well as different elevator trims for each flight mode

Flight mode Normal: No Rate value --> Now Crow setting

Flight mode "Klappen halb" --> Rate 50%. The flaps go to 50% of the servo travel defined in the servo settings of the function

Flight mode "Klappen voll" --> Rate 100%. The flaps go to 100% of the servo travel defined in the servo settings of the function

You can use exactly the same procedure for the aileron part of the crow setting as well as for thermal/speed settings. Just select the flight mode and use the Rate that fits your needs. There is no need for more functions for thermal/speed. Go to Q-Klappen/W-Klappen, select the flight mode (example Speed) and set the rate as you need it. Thats it.

I hope this helps

Hans-Peter

I exported it as xml at first. But i couldn't upload it as an xml. Therefore i renamed it to *.txt! No other changes.

But good to know that it works now.